Projektet

Denne blog omhandler anvendelse af sociale medier i et læringsperspektiv i en 8. klasse på Langsøskolen i Silkeborg. Projektet er en prototype støttet af Silkeborg Kommune, og på bloggen lægges refleksioner, undervisningsforløb og evalueringer løbende.

Projektets pædagogiske vision er, at eleverne gennem inddragelse af de sociale medier (hvor eleverne alligevel er aktive) oplever:

  • at være aktivt bidragende, og den interne deltagelse bliver styrket, når alle kan svare og alle kan diskutere
  • at feedback og feedforward-processer kan ske i den kontekst hvori der læres
  • at skellet mellem “virkeligheden” og skolen bliver nedbrudt
  • autentiske læringsmiljøer

I forhold til skolereformen kan projektet ses som et led i at åbne skolen mod det omgivende samfund, når elevernes eget netværk gennem de sociale medier bliver inviteret indenfor.

Som prototype set er projektets formål at undersøge om inddragelse af sociale medier som fx Twitter kan medvirke til løfte den svageste gruppe fagligt (jvf. Tække og Paulsen, Aarhus og Aalborg Universitets undersøgelser i en gymnasieklasse). Hvis det er tilfældet, vil de erfaringer, der gøres i projektet umiddelbart kunne anvendes på andre skoler som et bud på en tidssvarende it-didaktik.

Projektet afvikles over et skoleår. Begynder 1/8 2014 og afsluttes 1/7 2015.

Milepæl 1: Fra Skoleårets start anvendes præsentationsblog, således at eleverne oplever autentiske modtagere til deres produkter. Der startes med en fællesblog (som klassen allerede har), da et af formålene for projektet er at løfte den svageste gruppe, dvs. at det ikke kun er de elever, der kommer med den stærkeste baggrund, der får kommentarer og likes fra far og mor.

Milepæl 2: Eleverne bruger Facebook, Twitter og mikroblogging i interne relationer, og mellem elever og lærere i opgaveløsninger og læringsnetværk

Milepæl 3: Eleverne bruger Twitter og mikroblogging ind og ud af klassen ved at etablere læringsnetværk der rækker ud over skolen – forældre, politikere og andre i forbindelse med konkrete emner

Succeskriterier

  • At eleverne bliver aktive i at opbygge relevante læringsnetværk
  • At behovet for at zappe ud af undervisningen ikke længere er så stort
  • At elevernes motivation og faglig deltagelse bliver øget
  • At eleverne får en aktiv tilgang til netetik
  • At undervisningspraksis ændrer sig fra at være
    være formidlende til at være vejledende og faciliterende

Evaluering

Der laves en løbende evaluering af projektet, gennem formaliserede møder med skolekonsulenten og de to projektdeltagere. Møderne afvikles 4 gang i perioden.

Der evalueres på om eleverne opleves som mere motiverede og aktive bl.a ved at kigge på de forskellige bidrag de enkelte elever har ydet gennem forløbet.

Der evalueres på elevernes og lærernes oplevelse og udbytte af feedback og feedforward-processer

Der evalueres på, om eleverne rent faktisk bliver i stand til at anvende de kompetencer de har fået gennem den mere uformelle fritidskultur i deres læringsprocesser i skolen.

Der evalueres på om projektet har været med til at løfte den svageste gruppe.

Læs om baggrunden for projektet her

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s