Facebook og valgretsalder

Nu er det ikke Twitter det hele. Forsøget her går ud på at undersøge læringspotentialet i sociale medier, og det omfatter naturligvis også andre medier end Twitter. Jeg har allerede tidligere haft Facebook-grupper med mine klasser, og min fornemmelse er, at det er der rigtig mange overbygningslærere der har. Gruppen bliver som oftest brugt til at give hurtige beskeder om ændring i planerne, info om lektier, dele en spændende artikel osv. Jeg finder, at eleverne er gode til at holde fokus i deres opslag på væggen i skole-fb-gruppen, hvilket siger noget om, at brugen af et socialt medie er kontekstbunden.

Jeg bruger ofte Facebook til at komme i kontakt med eleverne – fx når de arbejder i grupper et andet sted end i klasseværelset. Her kan jeg spørge ind til deres arbejdsproces, de kan spørge mig om hjælp, eller jeg kan meget hurtig ændre rammerne for et arbejde ved fx at kalde dem ind i klassen igen, hvis jeg vurderer, at opgaven er blevet løst på kortere tid end det oprindeligt tænkte.

I samfundsfag har jeg prøvet at bruge Facebook-gruppen lidt mere målrettet i undervisningen, idet jeg har brugt væggen til at smide nye opgaver og perspektiver ind i gruppernes arbejde, mens de arbejder, for til sidst at lade grupperne skrive en erklæring på Facebook-væggen som de så bagefter har diskuteret ved at kommentere hinandens erklæringer. Beskrivelsen af denne lille øvelse kan ses under materialer og forløb. Det fungerede fint, og var en sjov og lidt anderledes måde at bruge Facebook på, i hvert fald for mig. Enkelte af eleverne gav udtryk for, at de gerne ville have spillet rollespillene for de andre i klassen også.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s